Bart Wagenaar
06 1899 4634bart@bureaudrop.nl
Ik ben gek op werken met digitale tools, enthousiast over de kansen van e-learning en nieuwsgierig naar de mogelijkheden die er zijn om met technologie werken makkelijker te maken. Toch, als er één ding is waar ik 100% voor sta, dan is het met elkaar praten over je werk. Niets bijzonders, gewoon met collega’s het hebben over welke vragen je tegenkomt en hoe je problemen wilt oppakken. Waarom? Omdat het motiverend is. En omdat het de basis van innovatie is. Meer dan interne nieuwsbrieven of inspirerende videoboodschappen van bestuurders ooit kunnen zijn.
Ik krijg het gevoel dat in de organisaties waar ik kom, er weinig ruimte genomen wordt om met elkaar te praten over het werk. Misschien met directe collega’s, maar buiten de eigen afdeling bijna niet. Er zijn vergaderingen, maar die worden gebruikt voor procesafstemming, zelden voor inhoudelijke verdieping. Daarom dit blog.
Situaties herkennen
Er gebeurt ongemerkt iets als je met een collega ervaringen uitwisselt. Je bouwt referentiekader. Dit is key bij het oplossen van problemen. Het is niet voor niets dat de oplossing voor moeilijke vraagstukken begint bij de opmerking: “Heeft die en die ook niet een keer zoiets meegemaakt?” Als je zelden de tijd neemt om over werk te praten, dan is er minder kans dat je jouw situatie kan relateren aan die van anderen.
Complexiteit snappen
In gesprekken worden nuances zichtbaar. Cabaretier Micha Wertheim heeft een geweldig stukje waarin hij zegt: “meningen heb je als je ergens geen verstand van hebt. Want als je dat wel hebt, dan weet je dat de werkelijkheid vaak te genuanceerd is om er een mening over te hebben.” Dit is precies wat wij in organisaties geregeld tegenkomen. We raken in gesprek met mensen die weinig benul hebben van wat anderen doen, maar er wel een sterke mening over hebben. Dit leidt tot frustratie en gemiste kansen om effectief af te stemmen. In gesprekken ga je inzien wat de problemen en moeilijkheden voor de ander zijn. Op basis hiervan kun je afgewogen keuzes maken.
Verbinden van inzichten
Gesprekken zijn de broeinesten van goede ideeën en nieuwe inzichten. Innovatie gebeurt zelden als iemand in zijn eentje gaat nadenken, maar ontstaat in de discussie en door inzichten naast elkaar te leggen.
Gesprekken faciliteren
Met dit in het achterhoofd is mijn pleidooi voor ieder bedrijf: organiseer het gesprek. Zorg ervoor dat casussen worden besproken, job-rotations worden georganiseerd en ideesessies worden gehouden. Zorg dat mensen over de kern van hun werk met elkaar in gesprek gaan. Heb er vertrouwen in dat de tijd die mensen met elkaar in gesprek zijn, zich driedubbel terugbetaald voor het bedrijf.
Mijn pleidooi is trouwens nadrukkelijk niet: ga meer vergaderen. Vergaderen gaat vaak niet over de kern van je werk. Helaas te vaak over randzaken en nog vaker over zaken die mensen helemaal niet aangaan. Zoals je merkt, hier heb ik een sterke mening over. Waarschijnlijk ken ik van veel situaties de nuances niet 🙂. Het lijkt me in ieder geval een goed onderwerp voor een volgend blog.
Ook eerdere blogs raakten aan dit onderwerp (Kennisinteractie, Kennismanagement dood?). Wil je weten hoe wij bij Mammoet met e-learning het gesprek organiseren? Neem dan contact op of lees verder op onze site.