Bart Wagenaar
06 1899 4634bart@bureaudrop.nl
Er is een filmpje (zie onderaan blog) op internet van 4 minuten en 9 seconden waarin Charles Jennings de concepten van 70-20-10 uitlegt. In het simpel geanimeerde filmpje krijg je een korte introductie waarom standaard trainingen vaak niet leiden tot het gewenste resultaat en hoe belangrijk het is om aandacht te hebben voor informeel leren. Maar dat hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen, want er is een grote kans dat jij dit filmpje hebt gezien. Er is namelijk iets bijzonders aan de hand. Het is viral gegaan bij MT’s en HRD-afdelingen. Het is zo’n filmpje dat door ontzettend veel professionals wordt ingezet om een voet tussen de deur te krijgen om anders naar opleiden en ontwikkelen te kijken.
Dat het hiervoor zo goed is in te zetten, is ontzettend knap. In al zijn eenvoud is het verhaal dat wordt verteld spot-on. Het is onweerlegbaar helder, voor iedereen te begrijpen en enorm herkenbaar. We weten allemaal dat leren in lesbanken niet hetzelfde is als ervaren in de praktijk. Als je dit zo zegt is dat logisch, maar dat is het in organisaties jarenlang niet geweest. Als jij, of een team of afdeling, iets niet kon, dan gooide je er een training tegenaan. Denk aan trainingen veiligheid, assertiviteit, overtuigen of situationeel leiderschap. Training gedaan en probleem verholpen. In theorie dan. En zo niet, dan was er de verkeerde training gekozen, had de betrokkene vanuit opleidingen zijn werk niet goed gedaan of was de deelnemer ongemotiveerd. Helaas is de waarheid niet zo simpel. De mythe dat je het leerproces van medewerkers kunt managen wordt in dit filmpje haarfijn ontkracht. In plaats van een overzichtelijk en te managen proces, is het leren van medewerkers een complex, multivariabel proces, dat het gevolg is van een cultuur op de werkvloer, afhankelijk van de interactie met anderen en door managers hoogstens te faciliteren.
Doordat bovenstaande verhaal zo helder wordt verteld, hebben HRD-medewerkers en opleiders een instrument waarmee ze kunnen zeggen: ‘Hee, mijn werk is niet zo makkelijk. En als jullie iets met opleiden willen, kijk dan niet alleen naar mij, maar besef dat iedereen hierin een verantwoordelijkheid heeft.’ Het helpt om de constructieve discussie over de rol van opleiden en leren in organisaties in één keer een niveau verder te brengen. Gezien het succes van dit filmpje komen wij steeds vaker met organisaties in gesprek die al direct spreken in termen van ‘het faciliteren van leren’ of ‘het bouwen aan een lerende organisatie’. Dit is een ontzettend mooie ontwikkeling om mee te maken. Want onze ervaring is dat je hiermee veel meer bij de kern van het leervraagstuk in organisaties komt.
Naar aanleiding van deze ontwikkeling verandert onze rol (als extern bureau bij opleidingsvraagstukken) ook weer. Waar we merkten dat we vaak veel tijd investeerden in het het uitleggen van concepten als formeel en informeel leren, worden we nu vaker direct gevraagd naar manieren om leren te faciliteren. Wat een mooie ontwikkeling, want daar worden de tastbare resultaten geboekt. En dat door een filmpje van net 4 minuten.
Dus dank aan Charles Jennings en Fuse. Voor diegenen het nog niet hebben gezien, kijk ernaar. En wij zijn enorm nieuwsgierig naar de resultaten van organisaties die met dit gedachtegoed concreet aan de slag zijn gegaan.
(29-8-2016: we hoeven niet enkel te verwijzen, maar kunnen ook het filmpje laten zien! Bij deze.)
Naar aanleiding van het gedachtegoed van 70-20-10 hebben wij al meerdere sessies gegeven. Wil je onderzoeken of dit iets is voor jouw organisatie? Neem dan contact op.